شگفتا خلافت از راه همصحبتى به دست آید . [ و شعرى از او در این باره روایت شده است : ] اگر با شورا کار آنان را به دست گرفتى چه شورایى بود که رأى دهندگان در آنجا نبودند . و اگر از راه خویشاوندى بر مدعیّان حجّت آوردى ، دیگران از تو به پیامبر نزدیکتر و سزاوارتر بودند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
عکس عاشقانه ، عاشقانه ، اس ام اس عاشقانه ، متن عاشقانه ، کارت پستال عاشقانه ، عشق ، عشق واقعی ، روانشناسی ، زندگی عاشقانه ، تنهایی ، جدائی ، داستان عاشقانه ، دل نوشته ، دوستت دارم ، شعر عاشقانه ، زندگی ، عاشقی ، عاشقانه ترین وبلاگ ، وبلاگ عاشقانه ، عکس طنز ، چشمان سبز ، ازدواج ، دلتنگی ، خیانت ، داستان زندگی ، محبت ، زندگی مشترک ، طلاق ، طنز ، عشق دروغین ، عشق شعاری ، عکس نوشته ، عکس دختر ، مطلب عاشقانه ، مطالب عاشقانه ، داستان ، دلبستگی ، دوست ، دوست داشتن ، خدا ، اس ام اس دلتنگی ، اس ام اس جدائی ، اشعارعاشقانه ، اس ام اس ، آگهی رایگان ، خاطره ، چشم سبز ، تست روانشناسی ، تصاویرجالب ، تفاهم ، دل نوشته های عاشقانه ، دروغ ، دانلود آهنگ ، ماه رمضان ، غزل عاشقانه ، عکس های جالب ، عاشقانه ترین وب سایت ، شکست ، دوستانه ، زن ، شعر نو ، شعرعاشقانه ، شعرعاشقی ، شب یلدا ، شعر ، سخنان بزرگان ، سایت عاشقانه ، روز دختر مبارک ، روانشناسی ازدواج ، روانشناسی خانواده ، رمان ، زندگی پوچ ، سامانه دریافت وارسال اس ام اس ، سایت باحال ، زن زیبا ، زنان ، عادل فردوسی پور ، عاشقانه ها ، عشق اینترنتی ، عشق پاک ، عشق چیست ، عید فطر ، عکس جالب ، عکس سوژه ، عشق و عاشقی ، عکس ، عکس های عاشقانه ، فقر ، غزل ، فال حافظ ، فال قهوه ، قضاوت عجولانه ، مثبت اندیشی ، مسابقه پیامکی ، قلب عاشق ، لینکدونی ، مرد ، عکس خنده دار ، مردانه ، نامردی ، مهربانی ، هواداران استقلال ، کارت پستال عاشقونه ، کارت پستال ، کاریکاتور ، دانلود آهنگ عاشقانه ، دختران ، دانلود ، داستان خفن ، دلشکسته ، دوست دختر ، دوست پسر ، دوست صمیمی ، راه زندگی ، تصاویرطنز ، تنفر ، جامعه شناسی ، جدیدترین اس ام اس ها ، جملات زیبا ، جک ، خاطرات زندگی ، خنده ، خودکشی ، ارسال اس ام اس ، ازدواج عاشقانه ، آتلیه کودک ، آهنگ عاشقانه ، اس ام اس دل شکستن ، اس ام اس غمگین ، اشعار عاشقانه ، اشعار فروغ فرخزاد ، اشعار سهراب سپهری ، اس ام اس جدید ، اس ام اس خداحافظی ، اس ام اس خنده دار ، اس ام اس خیانت ، اس ام اس سرکاری ، پدر ، بیوفائی ، تبادل لینک ، برنامه نود ، بیشترین آمار ، تبادل بنررایگان ، تبلیغات رایگان ، تردید ، تزئین ماشین عروس ، تخفیف ویژه ، تست شخصیت ، تبلیغات متنی ، بیوفایی ، پندهای بزرگان ، پدر برکت خونه ، پوسترفرهادمجیدی ، پیامک تبریک سال نو ، پیامک عاشقانه ، اشعارسهراب سپهری ، افزایش بازدید ، افکار ، اللهم عجل لولیک الفرج ، انتظار ، انتقادپذیری ، انتقام ، ایران ، ایرانی ، بازی ، بازی زندگی ، بازیچه ، برایان تریسی ، بمب خنده ، بنر ، به رنگ شب ، اس ام اس روز مرد ، اس ام اس روز والنتاین ، اس ام اس زشت ، اس ام اس زندگی ، اس ام اس زیبا ، اس ام اس عاشقی ، اس ام اس عشق ، اس ام اس فراموشی ، اس ام اس جدید عید فطر ، اس ام اس روز پدر ، اس ام اس تنهایی ، اس ام اس تولد ، اس ام اس تبریک نوروز93 ، اس ام اس تبریک نیمه شعبان ، اس ام اس تبریک والنتاین ، اشعار ولادت حضرت مهدی ، اس ام اس دروغ ، اشعار زیبا ، اس ام اس نوروزی ، اس ام اس میلاد امام زمان ، استقلال قهرمان ، آزادی ، اس ام اس باحال ، اس ام اس به سلامتی جدید ، اس ام اس بیوفائی ، اس ام اس تبریک روز زن و مادر ، اس ام اس تبریک سال نو ، اس ام اس به سلامتی ، اس ام اس تبریک عید فطر ، آهنگ ، آرزوها ، آمار طلاق ، آهنگ پدر ، خلوت عاشقانه ، خنده دار ، خدایادوستت دارم ، خدایاشکر ، خاطرات عاشقانه ، خداحافظ ، خداحافظی ، خدای عشق ، خدایا ، حکایت ، حکایت زندگی ، خاطرات ، جملات قصار ، جملات کوتاه ، حجاب دختران ، حس شکست ، جملات زیبای عاشقانه ، جملات عاشقانه ، جملات عاشقانه زیبا ، تنها ، تنهائی ، جملات فلسفی ، جدول لیگ برترفوتبال ایران ، جدیدترین اس ام اس های نوروزی ، جشن تولد ، تقوا ، جدایی ، تست هوش ، تصاویر جالب ، تصاویر خنده دار ، تصویر طنز ، تصویرزن ، تعریف عشق ، رشته روانشناسی ، دیوان اشعار فروغ فرخزاد ، دوستی ، دوستی اینترنتی ، داستان جالب ، دوست خوب ، دوست دلسوز ، دوست واقعی ، دورنگی ، دل شکستن ، دل نوشته های تنهایی ، دلتنگی ها ، دلدار ، دلبر ، دانلودکتاب ، درگذشت ، دشمن ، دعای فرج ، دفترخاطرات ، دادگاه ، خوبی ، داستان من ، داستان کوتاه ، دانلود موسیقی ، دختر ایرانی ، داستان زیبا ، دخترفراری ، درددل ، دختروپسر ، کارت پستال کودک ، منتظران ظهور ، کارت پستال های عاشقانه ، کانال تلگرامی عاشقانه چشمان سبز ، هوس ، همدرد ، وداع ، یاد ، یادگاری ، کارت پستال جدائی ، نظرسنجی ، ناروزدن ، نازلترین قیمت ، نیازمندیها ، نکات عاشقانه ، مطالب زیبا ، مطالب زیبا درباره زندگی ، مطالب طنز ، مردانگی ، مشاوره ، معنی عشق ، ملاک های ازدواج ، منش ها ، موسیقی وبلاگ ، لوگو ، متن آهنگ ، گوشی موبایل ، لینک ، گالری عکس کودک ، گرامیداشت بانوان شاعر ایرانی ، گریه ، مردم ، مراسم جشن باشکوه مهدویت ، مراسم شب احیا ،

صفحات اختصاصی
 
عضویت در چشمان سبز
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1072
بازدید دیروز :792
کل بازدید :2712336
تعداد کل یاداشته ها : 498
98/11/4
11:6 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
مهدی[761]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
خورشید تابنده عشق جــــــــــــالب .عاشق خدا . خسته عشق کودکان آسمانی شکوفه های گیلاس upturn یعنی تغییر مطلوب *تنهایی من* dokhtar tanha بهارانه سورپرایز نگاهی نو به مشاوره طب سنتی@ اکبر پایندان مهندس محی الدین اله دادی پارمیدای عاشق Mystery عاشقانه ســـــــــاده دل بــــــــــــــهــــــــــــار وبلاگ آموزش آرایشگری دختران حوا گل باغ آشنایی اسیرعشق حبیبی حسین ..:.:.سانازیا..:.:. ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| دلبری یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ دلدارا پناه خیال جوک بی ادبی عاطفانه کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب امامزاده میر عبداله بزن آباد صراط مستقیم نهانخانه ی جان ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی زائر کربلا مقبلی جیرفتی خیارج سرای من است گوهر کمال تنهایی......!!!!!! سکوتی پرازصدا .: شهر عشق :. پیامنمای جامع دلـتنگــ همیـشـگـــــــــی ماتاآخرایستاده ایم گیسو کمند ارمغان تنهایی ❤ღنیلوفرهای آبیღ❤ علی پیشتاز دلتنگ احساس تو رها فــشــفــشــه مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام موزیک کده خاطرات و دل نوشته های دو عاشق چون میگذرد غمی نیست فروزن عاشقانه ای برای تو کلینیک پوست و زیبائی و تناسب با تو زندگی-بی تو مرگ زندگی رسم خوشایندیست ایران سوره777 【∂Đιss ℓσνє ℓ بلوچستان سه قدم مانده به.... * پرنسس یخی * یامهدی #*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون ) har an che az del barayad منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش قرار تنهایی **عاشقانه ها** ســــــــکــــوت روح وحشی یک زن... ✘ Heart Blaugrana اسیرعشق ترخون * عاشقانه ای برای تو * چشمان سبز زیبا ترین وبلاگ دلم گرفته ارواحنا فداک یا زینب چشمای خیس خادمین حضرت فاطمه سلام الله علیها ،جیرفت ساحل عشق mystery ژیگول ورود آزاد ღقلبــــــــی از جـــــنس خــورشیــــــــــدღ گل یا پوچ؟2 وبلاگ داستان پسران علوی - دختران فاطمی دخترک خنده رو :) sajadb.tk تلخی روزگار.... تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل عمارمیاندواب گل خشک نت سرای الماس دل پر خاطره عمو همه چی دان profosor ادامس خسته من elahe دهکده کوچک ما تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم خاطره ها کافه مخلوط I AM WHAT I AM من،منم.من مثل هیچکس نیستم باور من......!!! Tarranome Ziba "دانلود آهنگ" (هر کدوم که دوس داشتی) غزلیات محسن نصیری(هامون) ♥♥♥ MY LOVE ♥♥♥ ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن Hunter نوشته های دختر تنها و ساده و عاشق آتیه سازان اهواز دهکده علم و فناوری گرافیک رایانه روزگار یاسی خانووووووووووم وبلاگ دختر پسرای باحال ^_^ شادِ شاد ♥تاریکی♡ عشق پاک دوستانه دل نوشته های مائده wizardy & drawer نمی دونم بخدا موندم نیلوفر مرداب فقط طنزوخنده واژه های باران تینا!!!! my love#me نقاشی های الیکا یحیایی احکام تقلید pink love •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• مشاوره وروان شناسی خط خطی های یک دخترروانی... Thats life عاشقانه ها ماوای رهگذر ermia............ شلوغ پلوغ دل نوشته های یک دیلامی yas هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . . یک عاشقانه ی ساده برای من...... ::₪ °اینجا همه چی در همه° ₪ :: پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش mehrabani خنده بازار 2 بـــآشــگــاه پَــــرواز .. نــــســــــــــــــیـــــم بــــــــــــــــــاران به رنگ آبی بیخیال همه حتی زندگیم عمو همه چی دان فرهنگی آشنایی عـــــــــــاشــــــــقانــــــــــــه هــا حسرت پرواز •*•.¸¸.•*ღ سرزمین رویایی ღ*•.¸¸.•*• esoesmusic جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی جوک ، اس ام اس ، عکس باحال *دخترانه هایم* بهار عشق دل شکسته دانلد اهنگ های جدید رضا ب.ی.م.ک.س. خودم وخودش دوعاشق خیلی دخترونه زنگ تفریح ˙·٠•شاید حال دلم خوب شود٠·˙ مطالب عاشقانه تینا دنیایی عشقی جوجو بهورز روستا دلــــــــگیــــــر II pArMIiS II بهاره تنها به نام خالق عشق سکوت عاری از صداست. آموزش تست زدن کنکور *...بانو...* با من بمان... fall in love یادداشتهای پراکنده دکتر ستوده گل شناسی دختران رویایی طراحی لباس مینا دانستنی های جهان مریم بانو جوجو متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. ☻☺♫ روشنک خانم ☻☺♫ اردستان گازدات کام ابی اسمانی ____نازیانه_____ دعوت شمابرای ثبت نام درپارسی بلاگ،دومین سرو حسین تراز/وبلاگ حسابداری اداری خرید اینتزنتی تصاویرگوناگونhd وبسایت چشمان سبز"عاشقانه ترین وبلاگ ایران i98.ir رویای تلخ اینجـــــا هــــمه چــــی درهـــــمه ترانه عشق کور بـــــــــــــــــهــــــــنـــــــــــــوش جوکستان نم نم باران آموزش گیتار ، خوانندگی ، سلف‍ژ ، آکورد ،تبلچر ، نت ، آرپژ ،جدید حرفهای عاشقانه جوک و سرگرمی خیلی هم عالی امانتدار امام جالب انگیزناک آرنیکان جـــــوکیـ ـها سرگرمی و اوقات خوش مجله اینترنتی قـَـــروقاطــــــــی sharareh atashin دختری ازجنس سکوت °°FoReVEr•• عشق محتاج زیبایی نیست عاشقانه سامانه افزایش آمار وبسایت افسانه خورشید و ماه آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست دلنوشته های دلنشین . . . ✘ niloo bitch ✤ مـعـبـد شـائــولــیــن ✤ زنگ تفریح کارواش خانگی همه کاره جت مینی بیتوته بهارانه گیاهان دارویی

تحقیق عاشقانه واژه عشق و عاشقی

عاشق کیست؟عشق چیست؟

معشوقه کدام است؟

 

شعر عاشقانه و رمانتیک با موضوع خداحافظی

عشق و عاشقی : عشق لذّتی اغلب مثبت است که موضوع آن زیبایی است ، همچنین احساسی عمیق، علاقه‌ای لطیف و یا جاذبه‌ای شدید است که محدودیتی در موجودات و مفاهیم ندارد و می‌تواند در حوزه‌هایی غیر قابل تصور ظهور کند.

عشق و احساس شدید دوست داشتن، معانی زیادی را در بر دارد.
در بعضی از مواقع، عشق بیش از حد به چیزی می‌تواند شکلی تند و غیر عادی به خود بگیرد که گاه زیان آور و خطرناک است و گاه احساس شادی و خوشبختی می‌باشد. اما در کل عشق باور و احساسی عمیق و لطیف است که با حس صلح‌دوستی و انسانیت در تطابق است.

عشق نوعی احساس عمیق و عاطفه در مورد دیگران یا جذابیت بی انتها برای دیگران است. در واقع عشق را می‌توان یک احساس ژرف و غیر قابل توصیف انسانی دانست که فرد آنرا در یک رابطه دوطرفه با دیگری تقسیم می‌کند. با این وجود کلمه «عشق» در شرایط مختلف معانی مختلفی را بازگو می‌کند: علاوه بر عشق رمانتیک که آمیخته‌ای از احساسات و میل جنسی است، انواع دیگر عشق مانند عشق عرفانی و عشق افلاطونی، عشق مذهبی، عشق به خانواده را نیز می‌توان متصور شد، درواقع این کلمه را می‌توان در مورد علاقه به هر چیز دوست داشتنی و فرح بخش، مانند فعالیت‌های مختلف و انواع غذا به کار برد.

عشق از عشقه گرفته شده و آن گیاهی است به نام لبلاب، چون بر درختی پیچد آن را بخشکاند. عشق صوری درخت جسم صاحبش را خشک و زرد رو کند، اما عشق معنوی بیخ درخت هستی اعتباری عاشق را خشک سازد و او را از خود بمیراند. عشق در لغت افراط در دوست داشتن و محبت تام معنی کرده اند.

در گذشته تصور می‌شد که واژه? عشق ریشه? عربی دارد. ولی عربی و عبری هر دو از خانواده? زبان‌های سامی‌اند، و واژه‌های ریشه‌دار سامی همواره در هر دو زبان عربی و عبری معنی‌های یکسان دارند. و عجیب است که واژه? «عشق» همتای عبری ندارد و واژه‌ای که در عبری برای عشق به کار می‌رود اَحَو (ahav) است که با عربی حَبَّ (habba) هم خانواده‌است. ولی دیدگاه جدید پژوهشگران این است که واژه? «عشق» از iška اوستایی به معنی خواست، خواهش و گرایش ریشه می‌گیرد که آن نیز با واژه? اوستایی iš به معنی «خواستن، گراییدن، آرزو کردن و جستجوکردن» پیوند دارد. هم‌چنین، به گواهی بهرام فره‌وشی، این واژه در فارسی میانه به شکلِ išt به معنی خواهش، گرایش، دارایی و توان‌گری است. خود واژه‌های اوستایی و سنسکریت نام برده شده در بالا از ریشه? هندی و اروپایی(زبان آریاییان) نخستین یعنی ais به معنی خواستن، میل داشتن و جُستن می‌آید که شکل آن aissk? به چم خواست، گرایش و جستجو است. گذشته از اوستایی و سنسکریت، در چند زبان دیگر نیز برگرفته‌هایی از واژه? هندی و اروپایی نخستین ais بازمانده‌است.

فردوسی نیز که برای پاس‌داری از زبان فارسی از به کار بردن واژه‌های عربی آگاهانه و هوشمندانه خودداری می‌کند ولی واژه? عشق را به آسانی و باانگیزه به کار می‌برد و با آن که آزادی سرایش به او توانایی می‌دهد که واژه? دیگری را جای‌گزین عشق کند، واژه? حُب را به کار نمی‌برد.
در زبان فارسی به کسی که دارای احساس عشق نسبت به کسی دیگر است، دلداده و به کسی که مورداحساس عشق طرف دیگر است؛ دلبر یا دلربا می‌گویند. واژه عشق در ادبیات فارسی به ویژه ادبیات غنایی، پایگاه و اهمیتی ویژه و والا دارد و بسیاری از شاعران پارسی، درباه? عشق و عاشقی، وصف معشوق و سختی‌های عاشقی، اشعاری با ارزش ادبی والا دارند. همچنین گاهی اوقات، این کلمه درباره عشق انسان به خدا نیز آمده‌است که در مقوله عرفان و مذهب می‌گنجد.

اگر چه تعریف دقیق کلمه «عشق» کار بسیار سختی است و نیازمند بحث‌های طولانی و دقیق است، اما جنبه‌های گوناگون آن را می‌توان از راه بررسی چیزهایی که «عشق» یا عاشقانه «نیستند» تشریح کرد. عشق به عنوان یک احساس مثبت (وشکل بسیار قوی «دوست داشتن») معمولاً درنقطه مقابل تنفر (یا بی احساسی محض) قرار می‌گیرد و در صورتی که درآن عامل میل جنسی کمرنگ باشد و یک شکل خالص و محض رابطه رمانتیک را متضمن باشد، با کلمه شهوت قابل قیاس است؛ عشق در صورتی که یک رابطه بین فرد ودیگر افراد را توصیف کند که درآن زمزمه‌های رمانتیک زیادی وجود دارد در مقابل دوستی و رفاقت قرار می‌گیرد؛ با وجود آنکه در برخی از تعریف‌ها «عشق» بروجود رابطه دوستانه بین دو نفر در بافت‌های خاص تاکید دارد.

بقیه در ادامه مطلب

حتما" بخونین برای اطلاعاتتون بد نیست...خدانگهدارتون دوستان خوبم...جمعه وتعطیلات آخرهفته ی خوبی داشته باشین.

«عشق» در معنای عام خود بیشتر به وجود رابطه دوستانه بین دونفر دلالت دارد. عشق معمولاً نوعی توجه واهمیت دادن به یک شخص یا شیء است که حتی گاهی این عشق محدود به خود نمی‌شود (مفهوم خودشیفتگی). با این وجود در مورد مفهوم عشق نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای وجود عشق را نفی می‌کنند. عده‌ای هم آنرا یک مفهوم انتزاعی جدید می‌دانند و تاریخ «ورود» این واژه به زبان انسان‌ها و در واقع اختراع آن را طی قرون وسطی یا اندکی پس از آن می‌دانند که این نظر با گنجینه باستانی موجود در زمینه عشق و شاعری در تضاد است.

عده دیگری هم می‌گویند که عشق وجود دارد و یک مفهوم انتزاعی صرف نیست، اما نمی‌توان آن را تعریف کرد و در واقع کمیتی معنوی و متافیزیک است. برخی از روان‌شناسان اعتقاد دارند که عشق عمل به عاریه سپردن «مرزهای خودی» یا «حب نفس» به دیگران است. عده‌ای هم سعی دارند عشق را از طریق جلوه‌های آن در زندگی امروزی تعریف نمایند.

تفاوت‌های فرهنگی میان کشورها و اقوام مختلف امکان دستیابی به یک معنای همگانی و فراگیر درمورد کلمه عشق را تقریباً ناممکن ساخته‌است. در توصیف کلمه عشق ممکن است عشق به یک نفس یا عقیده، عشق به یک قانون یا موسسه، عشق به جسم (بدن)، عشق به طبیعت، عشق به غذا، عشق به پول، عشق به آموختن، عشق به قدرت، عشق به شهوت، و یا عشق به انواع مفاهیم دیگر در نظر باشد و افراد مختلف برای افراد و چیزهای مختلف درجه دوست داشتن متفاوتی را بروز می‌دهند. عشق مفهومی انتزاعی است که تجربه کردن آن بسیار ساده تر از توصیفش است. به علت پیچیدگی مفهوم عشق و انتزاعی بودن آن معمولاً بحث درمورد آن به کلیشه‌های ذهنی خلاصه می‌شود و درمورد این کلمه ضرب المثل‌های زیادی وجود دارد، از گفته ویرژیل یعنی «عشق همه جا را تسخیر می‌کند» گرفته تا آواز گروه بیتلز یعنی «همه چیزی که به آن احتیاج داری عشق است». برتراند راسل عشق را یک «ارزش مطلق» می‌داند که در برابر ارزش نسبی قرار دارد.

عشق از مسائل بنیادین عرفان و تصوف اسلامی است، چندانکه بدون در نظر گرفتن آن، عرفان وحکمت متعالیه قابل فهم نیست. البته عشق ار مقولاتی است که تعریفش به ذات، نامیسر است وکنهش درغایت خفا وپوشیدگی است.
عشق از مصدر عَشق(=چسبیدن والتصاق)است. به گیاه پیچک عَشَقه گویند زیرابر تنه درخت می پیچد وبالامی رود وآن را خشک می کند. واین تمثیل حالت عشق است که بر هر دلی عارض شود احوال طبیعی او را محو می کند.
مورخان از رشد تدریجی تصوف سخن گفته اند که باعرفان زهدی وخوفی آغاز وبتدریج به عشق ودلسپردگی تبدیل میشود وسرانجام برمعرفت وشناخت باطنی تاکید میکند. نویسندگان زیادی در باره عشق نوشته اند از رابعه وحلاج تا غزالی وبخصوص برادرش احمد غزالی وبعد ها عین القضات همدانی وعطار نیشابوری، اما ابن عربی و جلال الدین محمد مولوی، هرچند در دو جریان متفاوت، در صدر شرح دهندگان عشق بوده اند.
هرچه گویم عشق را شرح وبیان
چون به عشق آیم خجل باشم از آن
کلام مولانا اساساً چیزی بجز عشق نیست، عشق مانند سایر اجزاء جهان حقیقتی است سیال ومواج وتوقف ودرنگ ناپذیر، و در حقیقت عنایت وهدایتی است الهی و تفسیر آن در دفتر وکتاب نگنجد.
عشق جز دولت وعنایت نیست
جز گشاد دل وهدایت نیست
عشق را بوحنیفه درس نگفت
شافعی را در او روایت نیست
«صوفی در پیشگاه حق به تسلیم و رضا می ایستد که: من راضی به رضای توام و بدون آنکه هیچ گونه توقعّی داشته باشم از روی محبت به تو عشق می ورزم و در اندیشه پاداشی نیستم. برهمین اساس است که عشق صوفیان نسبت به خدا بدون انتظار و چشم داشت و برکنار از ترس و وحشت است که صوفی خواست و تمنّایی ندارد و قهر و جفای او را همان اندازه می پسندد که وفایش را، معدودی از صوفیان در طریق عشق و دوستی به مرحله ای رسیده اند که در معشوق (حق) فنا شده اند و مولانا در حقشان فرموده است:
جمله معشوق است و عاشق پرده ای زنده معشوق است و عاشق مرده ای

اساس آفرینش
بی عشق جهان بلاست یکسر ناکامی و ابتلاست یک سر
آن کس که به عشق آشنا نیست بیگانه به چشم ماست یک سر
عشق است اساس آفرینش هرچیز از آن به پاست یک سر
بی عشق حیات هیچ و پوچ است بیهوده و نارواست یک سر
هر دل که نسوزد از غم عشق جای هوس و هواست یک سر
گر اهل دلی به عشق رو کن نا سوخته دل بلاست یک سر
عمری دل نوربخش با عشق آسوده ز ماسواست یک سر

ندای عشق
ماییم در سراچه هستی گدای عشق خدمتگزار عالم و آدم برای عشق
از پا فتاده ایم مگر حق مدد کند تا طی کنیم راه وصالش به پای عشق
در مردم زمانه صفایی ندیده ایم خو کرده ایم از دل و جان با صفای عشق
با پای بی نشانی و با حال بی خودی شاید رسیم در حرم کبریای عشق
در کشتی امید به گرداب حیرتیم ما را مگر نجات دهد ناخدای عشق
از ما مپرس مسئله کفر و دین دگر کفر است در طریقت ما ماسوای عشق
از ملک عقلِ خیره بشدّت دلم گرفت ای بخت همّتی که پرم در هوای عشق
در خانه من و تو بجز دردسر نبود باید پناه برد به دولتسرای عشق
ای نوربخش گوش سر خویش را ببند تا بشنوی به گوش دل خود ندای عشق

« عشق در ذهن غربیان معمولاً به عنوان کششی تلقی می شود که موجب محبت انسان به همنوعان او می گردد و در نوع عالی آن باعث جلب افراد انسان به سوی حقیقت می باشد. از نظر غربی ها عاشق باید بیاموزد که چگونه دوست داشته باشد. اما این نحوه تلقی برای صوفیه بسیار ابتدایی است. عشق برای صوفی از جمله عواطف نیست، بلکه جذبه ای است الهی. در تصوف وقتی صحبت از عشق الهی به میان می آید منظور کششی است که از جانب حق متوجه صوفی می شود و صوفی را به حق می کشاند. بنابراین تآکید نه بر کوشش عاشق بلکه بر کشش حق است. به همین دلیل صوفیه گفته اند که: عشق آمدنی است و مانند سیلی است خروشان، و صوفی منتظر است تا این سیل در رسد و او را با خود ببرد. به قول مولوی:
عاشقان در سیل تند افتاده‌اند برقضای عشق دل بنهاده اند

در طول تاریخ دو مقوله فلسفه ودین بیشترین مطالب را راجع به مفهوم عشق بیان کرده‌اند. درقرن گذشته روانشناسی در مورد عشق به وفور اظهار نظر کرده‌است. امروزه علوم روان‌شناسی تکاملی، زیست‌شناسی تکاملی، مردم شناسی، علم اعصاب و زیست شناسی در مورد ماهیت عشق و عملکرد آن بحث‌های زیادی را مطرح کرده‌اند. در مدلهای زیست‌شناسی مربوط به جنسیت، عشق به عنوان یک غریزه موجود در پستانداران همانند گرسنگی و تشنگی مطرح شده‌است. روانشناسی عشق را پدیده‌ای اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌کند. رابرت اشتنبرگ روانشناس معروف، مدل مثلثی عشق را مطرح کرد و عشق را شامل سه عنصر دانست: صمیمیت، تعهد و شهوت. افراد در مرحله صمیمیت رازها و جزئیات زندگی شخصی خود را برای یکدیگر بازگو می‌کنند. صمیمیت معمولاً در دوستی یا عشق رومانتیک بروز می‌کند. تعهد انتظار تداوم رابطه عاشقانه تا ابد است. شهوت یا رابطه جنسی سومین قالب عشق است که مهمترین پارامتر محسوب می‌شود. یلا این مدل را اندکی تغییر داد و شهوت را به دو جزء شهوت نفسانی و شهوت رومانتیک تقسیم بندی کرد.

بر اساس شواهد علم اعصاب درهنگامی که فرد عشق خود را بروز می‌دهد، تعدادی عنصر شیمیایی در مغز فرد فعال می‌شوند. این مواد شیمیایی عبارتند از: تستسترون، استروژن، دوپامین، نورفینفرین، سروتونین، اکسی‌توسین و وازوپرسین. درهنگام برقراری رابطه جنسی یا احساسات شهوانی میزان تستسترون و اوستروژن در مغز افزایش پیدا می‌کند. معمولاً دوپامین، نورفینفرین و سروتونین در مرحله جذب نظر فرد مقابل حضور پررنگ تری دارند. به نظر می‌رسد اوکسی توسین و وازوپرسین به روابط پردوام و قوی ارتباط دارند. در دسامبر 2005، دانشمندان ایتالیایی در دانشگاه پاویا متوجه شدند که وقتی فرد برای اولین بار عاشق می‌شود، میزان مولکولی که به عنوان NGF عامل رشد عصب شناخته می‌شود افزایش می‌یابد اما پس از یکسال ارتباط بین طرفین مقدار این مولکول به حالت اول بر می‌گردد. «سطح NGF در افرادی که عاشق بودند بسیار بیشتر بود (P<0?001) [ به طور متوسط 227(14)Pg/ml ] و این مقدار در مورد افرادی که رابطه دراز مدتی را تجربه کرده‌اند و افرادی که هیچ ارتباط عاشقانه‌ای نداشته‌اند به ترتیب برابر [149(12)pg/ml], [123(10)pg/ml] بود. همچنین میان میزان NGF و شدت رابطه عاشقانه همبستگی معنی داری وجود داشت (r=0?34 ,p=0?007). درغلظت بقیه NTها هیچ تفاوتی مشاهده نشد. در 39 مورد که فرد بعد از 12 تا 24 ماه هنوز رابطه عاشقانه را حفظ کرده بود اما به عقیده خودشان وضعیت روانی شان نسبت به زمان آشنایی تفاوت کرده بود سطح NGF کاهش یافته بود و تقریباً برابر سطح NGF گروه کنترل بود.»

اگرچه در مورد تعریف عشق و ماهیت آن در بین فرهنگ‌های مختلف تشابهاتی وجود دارد و اغلب فرهنگ‌ها عشق را نوعی تعهد، دلسوزی، شفقت و شهوت می‌دانند که در همه انسان‌ها وجود دارد، اما میان این فرهنگ‌ها اختلافاتی هم وجود دارد. برای مثال در هند که معمولاً ازدواج طبق روال تعریف شده و سنتی صورت می‌گیرد اعتقاد برآن است که عشق ضرورت اولیه برای ازدواج نیست و عشق پس از ازدواج به وجود می‌آید؛ درحالیکه در فرهنگ غرب عشق لازمه ازدواج است.
عشق در فرهنگ ایرانی
در ایران برای بیان پدیده عشق واژگان زیادی بچشم می‌خورد، که برخی از زمانهای دور وجود داشته‌است. درمتون اوستا و در گاثاها بارها ازمهر و دوستی سخن میان رفته و درمتون بجای مانده از زبان پارسی میانه هم وجود دارد. واژگانی مانند آغاشه در اشعار رودکی بچشم می‌خورد. مهر و عشق و آغاشه و شیفتگی و ایشکای و دلدادگی و شیدایی و سودا همه از واژگانی هستند که در ایران زمین برای پدیده عشق بکاررفته یا می‌رود. در اشعار هم بخشی از داستان‌های شاهنامه یا اشعار نظامی گنجوی و خواجوی کرمانی و عیوقی و جامی و وحشی بافقی و اهلی شیرازی و... به بیان داستانهای عاشقانه پرداخته و بسیاری شعرا هم به بررسی ماهیت عشق در حالتی جدا از اوصاف صوفیه کارکرده‌اند مانند حافظ و سعدی و باباطاهر و خیام و رودکی که هم غزل و هم رباعی عاشقانه و سوزناک دارند و هم به بررسی ماهیت و کاآمدی عشق پرداخته‌اند. در ادبیات صوفیه هم که راه رسیدن به خدا و حق پاکی و محبت است برای جذب در راه خدا و جدایی از دنیا علاقه‌های ذاتی به خدا را در درون خود می‌پروردند و به حالتی از جذب در راه حق می‌رسیدند که بدان عشق عرفانی می‌گفتندو اشعار بیشماری در همین مورد عشق سرائیده‌اند که معشوق خود را خدا می‌دانستند.مولوی و عطار و ابوسعید ابی الخیر و سنایی غزنوی از این دسته شاعران هستند. پاره‌ای از شاعران مدح گوی درباری در وصف ممدوحان خود از عبارات و مثل‌های عاشقانه زیادی استفاده نموده‌اند. انوری و عنصری و عسجدی و فرخی سیستانی هم ازین دست شاعران هستند.

عشق در ادیان اولیه ترکیبی از تعهد جاذبه‌ای و عبادی به نیروهای طبیعت بود (مشرکان چند خدایی). بعدها در ادیان جدیدتر این جذبه به سوی اشیاء واحد و انتزاعی مانند خداوند، قانون، کلیسا، و دولت سوق پیدا کرد (تک خدایی). دیدگاه سوم در این زمینه به دیدگاه وحدت وجود معروف است وادعا می‌کند همواره بین آنکه می‌پرستد وآنکه پرستیده می‌شود تفاوت وجود ندارد. عشق حقیقتی است که ما بر اساس آن در طی زمان خود را ناصحیح به صورت موجودی منزوی تفسیر می‌کنیم.

و از نشانه‏های خداوند اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید، و در میانتان دوستی و رحمت قرار داد، آری در این [نعمت] برای مردمی که می‏اندیشند قطعاً نشانه‏هایی است.
بر اساس دیدگاه مراجع شیعه، بیان عشق میان دختر و پسر (بدون منظور ازدواج) گناه است،یعنی از نظر آنها اول باید منظور ازدواج داشته باشید بعد عاشق شود و اگر اتفاقی عاشق شوید بیان آن گناه می باشد چرا که ترس افتادن به گناه در میان است، اگرچه خواستگاری، بدون بیان عشق، برای ازدواج مانعی ندارد.[26] تا وقتی که نگرانی از بروز گناه و فساد جنسی، در میان نباشد، داشتنِ صرفِ محبت و عشقِ قلبی (بدون اظهار آن) اشکالی ندارد.
از احادیث پیامبر اسلام است که: «اگر مرد به زن خود بگوید «تو را دوست دارم» هرگز این کلام از دل و ذهن زن خارج نمی‌شود و همواره در خاطر او باقی می‌ماند»

در انجیل از عشق به عنوان مجموعه‌ای از اعمال و رفتارها نام برده شده‌است که معنایی وسیع‌تر از ارتباط احساسی دارد. عشق مجموعه‌ای از رفتارهای انسان است که انسان بر اساس آنها عمل می‌کند. در انجیل به افراد سفارش شده که علاوه بر معشوق خود و حتی دوستانشان دشمن خود را نیز دوست داشته باشند. در انجیل از این عشق فعال در قرنتیان 8-4: 13 سخن به میان آمده است:
عشق صبور است، عشق مهربان است. هرگز حسادت نمی‌کند، هرگز به خود نمی‌بالد، مغرور نیست. گستاخ نیست و خودخواه نیست، به سادگی خشمگین نمی‌شود، خطاهای دیگران را به خاطر نمی‌سپارد. عشق از همدمی با شیطان لذت نمی‌برد بلکه دوست دار حقیقت است. همواره حافظ است، همواره به دیگران اعتماد دارد، همواره امیدوار است و همواره پاینده است. عشق هرگز شکست نمی‌خورد.

در اغلب لغت نامه‌ها «عشق» به عنوان علاقه شدید یا انس قلبی تعریف می‌شود.
به طور کلی «علاقه» یک حالت ذهنی یا احساسی است که در طی آن فرد برای کسی یا چیزی نگران و دلواپس است. همچنین توجه و علاقه به کسی همواره با عدم قطعیت مسئولیت پذیری و درک مخاطب همراه است و عامل ایجاد اضطراب است. مراقبت از اشیا مانند یک خانه معمولاً به صورت نگهداری و محافظت از آنها و یا پذیرش مسئولیت در قبال آنها همراه است.
«دوستی» - رابطه یا همکاری مناسب بین دوفرد.
«وصال» - ذوب شدن عاشق در معشوق؛ حالت نهایی عشق راستین.
«خانواده» - افرادی که از طریق اصل و نسب با یکدیگر ارتباط دارند.
«پیوند روحی» - رابطه بین فرد و فردی که جزئی از وجود وی است.
توماس جای اورد عشق رایک عمل اختیاری می‌داند که پاسخی احساسی به دیگران (مانند خدا) است و با هدف ارتقا شخصیت صورت می‌پذیرد. اورد تعریف خود را در زمینه‌های دینی، فلسفی، و علمی قابل استفاده می‌داند. عشق یعنی با خدا تنها شدن.

معشوق در ادب فارسی کنایه از فردی است که مورد عشق قرار گرفته، در مقابل وی عاشق قرار دارد. گرچه عموماً استنباط ما از معشوق، زن است. اما ذکر این نکته نیز جالب است در اکثر ادوار ادبی ایران معشوق مرد بوده است. در ادب فارسی به آن اصطلاحاً شاهدبازی اطلاق می‌شده است.البته در کنار این باید گفته شود که به معشوق زن نیز بسیار اشاره شده است . برای مثال در کتب قدیمی ایرانی مانند هزارو یک شب معشوق زن است.اما فقط در بخش کمی از اشعار قدماست که می‌توان در آن‌ها به ضرس قاطع معشوق را مؤنث قلمداد کرد. «عشق مرد به مرد در طول تاریخ از دیدگاه‌های مختلف با اسم‌ها و اصطلاحات مختلفی مطرح شده است: شاهدبازی، نظربازی، جمال‌پرستی، لواط، لواطه، اِغلام، کار، بچه‌بازی و ...» همچنین «به شخص مفعول، معشوق، اَمرد، مابون، شاهد، منظور، مفعول، کودک، مخنث، نوخط، بی‌ریش، پسر، ساده، ساده‌رخ، ابنه‌ای ... گفته‌اند.» چنان که «به شخص فاعل، غلام‌باره، جمال‌پرست، صورت‌پرست، بچه‌باز، احمد مولا. موزون ... گفته‌اند.»


92/7/4::: 5:3 ع
نظر()
  
Code Center